Jak skonfigurować program pocztowy, żeby filtrował listy oznaczone jako spam?
Co to jest spam?
Spam jest to niezamówiona i niechciana poczta elektroniczna. Spam zawiera
najczęściej oferty i reklamy firm, łańcuszki szczęścia itp. Niestety listy
te są zazwyczaj kierowane do olbrzymiej liczby odbiorców bez wcześniejszego
sprawdzenia, czy są oni zainteresowani otrzymywaniem takiej poczty.
Odbieranie takich listów to w większości przypadków strata czasu.
Co to jest system antyspamowy?
System antyspamowy pozwala wykrywać i eliminować z poczty niepożądane listy
(spam) przed ich przeczytaniem przez odbiorcę.
Jak działa antyspam w Cavern?
Nasz system antyspamowy oparty jest o Spamassassina. Jeden z najbardziej
rozwiniętych systemów antyspamowych na świecie. System nie tylko sprawdza
,jak to było dotychczas, tak zwaną stop listę, czyli listę adresów znanych
spamerów, ale analizuje również nagłówki i treść listu w poszukiwaniu
znanych formatów, najczęściej używanych zwrotów, ustawień językowych itd. W
sumie nasz system antyspamowy używa około 1000 reguł oceniających
pocztę elektroniczną.
Jeśli list pasuje do reguły system antyspamowy daje listowi punkty karne
przyporządkowane do reguły. Jeśli suma punktów zebranych przez list będzie
równa lub większa liczbie ustawionej w polu Wymagana punktacja, list
zostanie uznany za spam. Wyjątkiem od tej reguły jest poczta przychodząca od
nadawców, których adresy znajdują się na białej liście. Poczta od tych
nadawców nie jest testowana przez filtr antyspamowy.
Co to jest biała lista?
Biała lista to lista nadawców, których listy nie będa testowane przez system
antyspamowy. Biała lista stworzona jest z myslą o przypadkach,w którzy
nadawcy mają zgodę na przesyłanie ofert, które noramlnie były by uznane za
spam.
Co to jest Wymagana punktacja?
Wymagana punktacja to minimalna liczba punktów, którą musi dostać list, żeby
został uznany za spam.
Zbyt mała wartość tego parametru spowoduje, że więcej listów zostanie
uznanych za spam, zbyt duża wartoś spowoduje przedostawanie się przez filtr
większej ilości poczty niechcianej.
Ocywiście większa wrtość to mniejsze ryzyko uznania za spam listu, który nas
interesuje ale i więcej pracy przy przegladaniu spamu.
Do czego służy opcja Języki preferowane?
Dzięki ustawieniom w tej opcji filtr antyspamy może skuteczniej filtrować
spam poprzez sprawdzenie, czy język, w którym napisany jest list należy do
listy języków preferowanych przez użytkownika.
Dla użytkownika, który umieści na tej liście tylko język polski i angielski,
listy napisane po rosyjsku, chińsku czy arabsku bedą dostawały dodatkowe
punkty zwiększające szansę na uznanie ich za spam. Warto więc wybrać te
języki, w których przwidujemy prowadzić korespondencję.
Czy używając filtra antyspamowego nie zginie mi poczta, którą chciałabym otrzymać?
Nasz filtr przegląda zawartość listu i na jego podstawie ocenia czy list
jest czy nie jest spamem. Może się więc zdarzyć, że list, na który czekamy
zostanie uznany za spam. Z tego powodu nasz filtr antyspamowy został
wyposażony w różne tryby akcji na list, który został uznany za spam oraz w
białą listę, która umożliwia ominięcie filtracji listom pochodzącym od
wybranych przez użytkownika nadawców.
Czy filtr antyspamowy wyeliminuje cały spam przychodzący na moje konto?
Filtr antyspam nie daje 100% pewności, że spam zostanie wykryty. Zmniejsza
natomiast liczbę listów nie chcianych jakie będą docierały do odbiorcy.
Nasze testy przeprowadzone na 1000 listów uznanych przez nas za spam
wykazały, że ponad tylko 50 zostało przez nasz filtr przepuszczone. Daje to
skuteczność na poziomie 95%.
Jak skonfigurować program pocztowy, żeby filtrował listy oznaczone jako spam?
Jeśli w filtrze antyspamowym Akcja ustawiona jest na Raport Filtr będzie
przesyłał pierwsze 4 kB listu uznanego za spam do adresata. List taki przed
oryginalnym Tytułem będzie miał dołączony napis [SPAM]. Dzieki temu napisowi
uzytkownik może filtrować na swoim komputerze listy uznane jako spam do
puźniejszego ich przejrzenia. Poniżej załączmy opis sposobu konfiguracji
kliku popularnych programów pocztowych:
Eudora
1. W głównym menu Eudory należy rozwinąć menu Tools a następnie wybrać opcję Filters
2. Kliknąć przycisk New znajdujący się w dolnym lewym rogu okna.
3. W polu Header wybrać opcję Subject:
4. Poniżej w polu po prawej stronie wybrać starts with a w polu obok wpisać [SPAM]
5. Poniżej (w części Action) w pierwszym lewym polu wybrać Transfer To
6. Kliknąć w przycisk po prawej stronie od pola z wybranym Transfer To i z menu wybrać opcję New
7. W oknie, które zostanie otwarte, w polu Name the new mailbox: wpisać SPAM a następnie NIE ZAZNACZAJĄC pola Make it a folder kliknąć klawisz OK.
8. Zamknąć okno Filters krzyżykiem w górnym prawym rogu okna.
9. Zatwierdzić zmiany klikając klawisz YES (TAK) w oknie potwierdzenia operacji.
Netscape
1. W głównym menu Netscape należy rozwinąć menu Tools a następnie wybrać opcję Message Filters...
2. Kliknąć przycisk New...
3. Nadać filtrowi nazwę (np.: Antyspam) a następnie wybrać Subject, contains i wpisać [SPAM]
4. W części Perform this action wybrać Move to folder a następnie kliknąć przycisk New folder
5. Wpisać SPAM w polu name the new folder i kliknąć przycisk OK.
6. Zamknąć okno Message Filters krzyżykiem w górnym prawym rogu okna.
Outlook Express
1. W głównym menu Outlook Experss należy rozwinąć menu Narzędzia a następnie wybrać opcję Reguły wiadomości a po rozwinięciu listy wybrać Poczta.
2. W oknie Reguły wiadomości kliknąć przycisk Nowa...
3. W otwartym oknie Nowa reguła poczty w sekcji 1. Wybierz warunki dla tej reguły: zaznaczyć opcję Kiedy w polu Temat znajdują się określone wyrazy
4. W sekcji 2. Wybierz akcje dla tej reguły zaznaczyć opcję przenieś ją do folderu
5. W sekcji 3. opis reguły kliknąć podkreślony tekst: znajdują się określone wyrazy a następnie w oknie Wpisywanie określonych wyrazów w górnym polu wpisać [SPAM] i kliknąć przycisk Dodaj a następnie OK
6. W sekcji 3. opis reguły kliknąć podkreślony tekst: folderu a następnie w oknie Przenoszenie kliknąć przycisk Nowy folder.
7. W oknie Nowy folder wpisać SPAM i kliknąć przycisk OK W oknie Przenoszenie zostanie zaznaczony folder SPAM.
8. Kliknąć OK w oknie Przenoszenie
9. W oknie Nowa reguła poczty w sekcji 4. Nazwa reguły wpisać nazwę (np. Antyspam)
10. Zamknąć okno Nowa reguła poczty klikając przycisk OK
11. Zamknąć okno Reguły wiadomości klikając przycisk OK